(+31) 030- 227 3377 info@aaim.nl

Recht op Veiligheid

Veiligheid op het werk en de rol van de vertrouwenspersoon krijgen steeds meer aandacht. Iedereen heeft recht op een veilige werkomgeving. Toch is het niet altijd makkelijk om die veilige werkomgeving te creëren.

Je kunt natuurlijk niet overal bij zijn, en rondom veiligheid heerst soms ook een grijs gebied. Wat voor de een heel normaal is, kan voor de ander over de grens zijn.

Aaim als vertrouwenspersoon voor een veilige werkomgeving

Rotte Appel of niet?

Niet iedereen is zich altijd bewust van de invloed van zijn of haar positie binnen de organisatie en de manier waarop gedrag overkomt bij anderen. Maar er zijn ook gewoon rotte appels die moedwillig de veiligheid binnen de organisatie aantasten. Daarom is het belangrijk dat medewerkers een veilige plek hebben waar zij terecht kunnen. Een vertrouwenspersoon biedt deze veilige haven. 

VOORKOMEN IS NATUURLIJK BETER DAN GENEZEN

Het liefst voorkom je natuurlijk iedere vorm van ongewenst gedrag. Maar omdat we niet overal bij kunnen zijn, kan je ook niet alles voorkomen. Goede voorlichting, duidelijk maken welk gedrag (on)gewenst is en sterk optreden van leidinggevenden voorkomen zeker een heleboel, maar dekken niet alles. Daarom is de aanwezigheid van goed beleid en een vertrouwenspersoon essentieel. 

Goed beleid zorgt ervoor dat medewerkers kunnen zien welke verschillende vervolgstappen er mogelijk zijn. Het is goed om dit te bieden zodat zij hierop kunnen terugvallen, maar dit is niet genoeg. Medewerkers die te maken hebben met een onveilige werkomgeving leven vaak in onzekerheid, angst en voelen zich eenzaam. Vervolgstappen op papier bieden dan niet genoeg om actie te ondernemen. Daarom is het belangrijk om een vertrouwenspersoon aan te stellen.

WAT DOET DE VERTROUWENSPERSOON?

Als vertrouwenspersoon ben je er voor alle medewerkers binnen de organisatie. De hoofdtaak is het bieden van opvang wanneer onveilige situaties ontstaan. De gesprekken met een vertrouwenspersoon zijn vertrouwelijk, waardoor medewerkers sneller de vrijheid voelen om hun verhaal te delen.

Wel is er een tenzij. Bij ernstig strafbare feiten kan een vertrouwenspersoon ervoor kiezen het vertrouwen te doorbreken, maar hierbij gaat het alleen om de uitzonderlijke gevallen. Door op te treden als luisterend oor verdwijnt het gevoel van eenzaamheid, wat regelmatig al voldoende is voor medewerkers om het verder zelfstandig op te lossen. 

Mocht er toch meer nodig zijn, dan weet een vertrouwenspersoon alles over de mogelijke vervolgstappen. Een vertrouwenspersoon geeft nooit advies, maar blijft altijd naast je staan. Zie het als een goede vriend(in) die je opvangt én een levende versie van ChatGPT rondom ongewenst gedrag in één. Als melder ben je zelf in de lead, maar een vertrouwenspersoon biedt je opvang en alle benodigde informatie.

Wat zijn de voordelen van bepaalde stappen? Maar ook wat zijn precies de mogelijke nadelen? Door hier uitgebreid op in te gaan kan je als melder zelf een geïnformeerde keuze maken. Wil de melder graag vervolgstappen ondernemen? Dan staat de vertrouwenspersoon de melder bij tijdens het proces!

 

WAT DOET EEN VERTROUWENSPERSOON NIET?

Regelmatig kaarten melders een probleem aan bij een vertrouwenspersoon in de hoop dat hij of zij het gaat oplossen. Dit is niet mogelijk. Een vertrouwenspersoon neemt problemen niet over, maar blijft naast de melder staan. Ook zien we vaak dat melders vragen of een vertrouwenspersoon als mediator kan optreden, maar ook dat is niet mogelijk. Als mediator moet je onpartijdig optreden, terwijl je als vertrouwenspersoon altijd de kant van de melder kiest. Het meest voorkomende is dat de melder een vertrouwenspersoon om advies vraagt, maar ook dit is niet de taak van een vertrouwenspersoon. Een vertrouwenspersoon heeft echt als taak om je bij te staan en je de juiste informatie te geven, maar ervoor te zorgen dat de melder in de lead blijft en dus zelf de keuzes maakt. 

KORTOM…

Een vertrouwenspersoon rent dus niet als moraalridder door de gangen om proactief de veiligheid te waarborgen. Het is een veilige haven voor medewerkers die te maken hebben met ongewenst gedrag. Het vermindert de gevoelens van eenzaamheid en het neemt een hoop angst en onzekerheid weg. Al het ongewenste gedrag voorkomen is helaas geen optie, maar helpen genezen gelukkig wel. Daarom is het belangrijk dat je als organisatie goed beleid opstelt en een vertrouwenspersoon aanstelt. Het opstellen van goed beleid is nog niet zo eenvoudig, maar hier kan je als vertrouwenspersoon juist wel advies over geven. 

Meer weten over de invulling van de rol als vertrouwenspersoon door Aaim? Klik dan hier.

meer BLOGs

Aaim B.V.

KvK nr. 56880383

Bel ons gerust,

behalve om ons iets 

aan te smeren.

Wij hebben alles al.

tel: 030 - 22 733 77

Je zoekt een baan,

hebt een vraag, of je

wilt gewoon iets kwijt?

Schrijf het van je af. 

e-mail: info@aaim.nl