(+31) 030- 227 3377 info@aaim.nl

Cultuurwaarden voor een mooie organisatie!

Belang van Cultuurwaarden

Wat is nou het doel van cultuurwaarden, en waarom zijn ze zo belangrijk? We leggen graag uit hoe jullie kernwaarden of cultuurwaarden kunnen dienen als kompas en toetsstenen om de organisatiedoelen te bereiken. 

Sterke cultuurwaarden zijn een belangrijke stap op weg naar een mooie organisatie. Toch wordt er vaak (te) weinig aandacht besteed aan de kern- of cultuurwaarden. Wordt er al aandacht aan besteed, dan is dat vaak in het kader van een marketing- of wervingscampagne, zonder dat er daadwerkelijk naar gehandeld wordt. Zonde, want door te sturen op de cultuurwaarden, zorg je ervoor dat doelen worden behaald en de strategie wordt gerealiseerd. 

Aaim Cultuurwaarden en Kernwaarden
Aaim Cultuurwaarden

Vinden, Zeggen en Doen

Een sterke organisatie staat ergens voor en trekt klanten door zich te onderscheiden in de markt. Het is daarom cruciaal om een krachtige identiteit te creëren en die echt te belichamen. Dat krijg je alleen voor elkaar als je de cultuur van de organisatie erbij pakt.

Met andere woorden, zorg ervoor dat je de (gewenste) sterke punten uit de cultuur pakt en die verweeft in je doelen en strategie. Zo zorg je ervoor dat de organisatie consistent is in wat jullie belangrijk vinden, wat er naar de markt wordt gezegd en wat daadwerkelijk wordt gedaan. Het mooie is dat je vervolgens alles wat wordt gedaan, ook weer kunt toetsen aan de cultuurwaarden.

“Maak de cultuurwaarden helder zodat iedereen weet wat gewenst is!”

Cultuurwaarden… meer dan een setje mooie woorden

De cultuurwaarden vormen dus de fundamenten van de cultuur en geven richting aan het gewenste gedrag. Het expliciet maken en integreren van de gewenste cultuurwaarden is uitdagend maar ook noodzakelijk.

Om ervoor te zorgen dat de cultuurwaarden ook echt worden geborgd, adviseren wij vaak om ze na het vastellen op te nemen in; de beoordelingscyclus, bij de strategievorming, marketing en in de overlegstructuren. Het voordeel hiervan is dat de organisatie ook echt laat zien wat belangrijk is en daarop stuurt. Zo worden de cultuurwaarden een kompas voor alle medewerkers.

Aaim als extern vertrouwenspersoon

Hoe kom je tot de cultuurwaarden?

Je kunt de cultuurwaarden natuurlijk bedenken op een heidag en dan hopen dat de wereld verandert. Het probleem is dat de gekozen waarden dan niet gedragen en begrepen worden door de organisatie. Om dat te voorkomen kiezen we de volgende stappen, die we in twee maanden met jullie doorlopen:

1) Onderzoek

Met ons onderzoek leggen we de huidige en gewenste dominante waarden in de cultuur bloot. Het mooie is dat de hele organisatie hierbij betrokken is en mensen de uitkomsten dus zullen herkennen. Zo zorgen we voor draagvlak voor de komende veranderingen.

2) Ontwerp

Nadat we de huidige en gewenste waarden hebben blootgelegd, is de veranderwens zichtbaar. In de ontwerpfase komen we met een grote groep medewerkers en de directie niet alleen tot de gewenste cultuurwaarden, maar ook tot een plan van aanpak om ze waar te gaan maken.

3) Ontplooien

In deze fase gaan we aan de slag met een kernteam bestaande uit leidinggevenden en medewerkers. We kijken welke concrete en hele duidelijke acties we uit gaan voeren om te zorgen voor consistentie in het vinden, zeggen en doen en hoe we de cultuurwaarden gaan borgen. 

En dan veranderen? 

Té vaak komen wij tegen dat na het vaststellen van de gewenste cultuur een soort monocultuur wordt nagestreefd. Maar, mensen willen niet als ‘eenheidsworst’ behandeld worden. Houd veranderingen daarom kleinschalig, lokaal en contextgebonden.

Mensen moeten zelf de mogelijkheid krijgen om zich een cultuurverandering eigen te maken. Het helpt om daarin verschillen per team of afdeling toe te staan. Geloof ons, uiteindelijk kom je met al die lokale initiatieven en veranderingen toch tot de gewenste cultuur. Geef alleen wel de cultuurwaarden als uitgangspunt mee om alle initiatieven aan te toetsen.

Laten we samen streven naar een omgeving waarin jullie cultuurwaarden zorgen voor een proactieve organisatie. Waar iedereen weet wat de bedoeling is en jullie strategie en doelen worden waargemaakt. Wil je meer weten over onze aanpak? Neem dan contact op!

OPDRACHTGEVERS

WAARDERING

TEVREDEN MEDEWERKERS

Onze whitepapers

Whitepaper Atomic Culture

onze klanten

Wij hebben met trots gewerkt voor o.a.:

ONS BLOG

Aaim B.V.

KvK nr. 56880383

Bel ons gerust,

behalve om ons iets 

aan te smeren.

Wij hebben alles al.

tel: 030 - 22 733 77

Je zoekt een baan,

hebt een vraag, of je

wilt gewoon iets kwijt?

Schrijf het van je af. 

e-mail: info@aaim.nl