(+31) 030- 227 3377 info@aaim.nl

De perfecte medewerker? zorg voor een proactieve cultuur!

22 jan 24 | 0 Reacties

DE PERFECTE MEDEWERKER

Iedereen is naar ze op zoek. Proactieve medewerkers vol met initiatieven. Het type dat graag zijn naam op een taak plakt en de verantwoordelijkheid pakt. De man of vrouw die zelfstandig aan de slag gaat en dingen voor elkaar krijgt! Klinkt heerlijk, toch? Maar vaak doen we er zelf maar weinig voor om een proactieve cultuur voor elkaar te krijgen.

We stellen (zogenaamd) hoge eisen tijdens het sollicitatieproces, maar daar blijft het bij. Wanneer de medewerker eenmaal is aangenomen, zijn we vaak nauwelijks actief bezig met het verhogen van zijn of haar proactiviteit. We gaan ervan uit dat het in de aard van het beestje zit en herkennen de rol van de organisatie hierin vaak niet. Wanneer blijkt dat de nieuwe medewerker zich reactief opstelt, stellen we dat we het er maar mee moeten doen.

 

ECHTE TOPPERS ZIJN ZELDZAAM EN JE MOET GELUK HEBBEN. MAAR IS DAT WEL ZO?

Van anderen de schuld geven en klagen dat iets buiten je macht ligt, is nog nooit iemand succesvol of gelukkig geworden. Hoog tijd om te kijken welke mogelijkheden er wel zijn. Wat blijkt? Gedrag van mensen aanpassen is niet gemakkelijk, maar wanneer je goed begrijpt wat helpt zijn er veel dingen mogelijk. Door dit op de juiste manier aan te pakken zijn die toppers opeens een stuk minder zeldzaam en hoeft van geluk geen sprake te zijn. Je kan ze namelijk zelf creëren!  

Mensen zijn een product van hun omgeving. We krijgen natuurlijk allemaal een setje genen mee van onze ouders, maar die genen alleen bepalen niet wie wij worden. Het is een interactie. Een samenspel tussen genen en omgeving.

Zie het als bruin worden. De een ligt een halve dag in de zon en is volledig verkleurd, terwijl een ander hier dagen voor nodig heeft. De genen bepalen de snelheid, maar uiteindelijk kan iedereen bruin worden. Zo werkt het ook met medewerkers. Geef de één een richtlijn en die gaat zelf lekker autonoom aan de slag. Terwijl de ander weg loopt en 3 uur lang, hulpeloos naar zijn scherm gaat staren. Dit betekent niet dat ‘de ander’ niet autonoom aan de slag kan gaan, maar dat hij of zij hier gewoon wat meer richtlijnen voor nodig heeft.

“WHEN A FLOWER DOESN’T BLOOM YOU FIX THE ENVIRONMENT, NOT THE FLOWER”

 Invloeden vanuit de omgeving spelen een belangrijke rol in ons gedrag. Kleine aanpassingen in de omgeving kunnen al leiden tot grote gedragsveranderingen. Hiervan zijn tal van voorbeelden. In ziekenhuizen in Amerika overleden ieder jaar onnodig veel patiënten omdat zij verkeerde medicatie of een onjuiste hoeveelheid kregen (hierin waren zij zeker geen uitzondering). Dat moest anders dacht men. De oplossing? Wanneer je medicatie haalt, trek je een oranje hesje aan. Zo is het duidelijk dat op dat moment niemand jou moet storen.

De perfecte medewerker in een proactieve cultuur

 Hierdoor raakten de verplegers niet meer afgeleid en ging het aantal mensen dat overleed drastisch naar beneden. Ook is het bekend dat tijdens de Vietnam oorlog veel soldaten kampten met een drugsverslaving. Maar eenmaal weer in eigen land leek dit probleem – relatief gezien – als sneeuw voor de zon te verdwijnen. Wat bleek? De omgeving in Vietnam, waar drugsgebruik erg normaal was, zorgde voor een drang naar gebruik.

 

Terwijl de omgeving thuis deze drang niet bracht en veel soldaten konden stoppen zonder al te veel moeite. In beide gevallen bleek de omgeving bepaald gedrag uit te lokken. Omdat de omgeving veranderde, werd het gedrag anders.  

Dus, wil je jouw medewerkers volledig tot hun recht laten komen? Kijk dan in plaats van naar de medewerker, naar de omgeving waarin de medewerker opereert. Door de juiste omgeving te creëren is de kans groot dat de medewerker wel tot bloei komt!

 

CULTUUR = OMGEVING 

De belangrijkste invloed vanuit de omgeving op werk, is de cultuur binnen de organisatie. Cultuur is de optelsom van normen, waarden, gedrag, ongeschreven regels en ingesleten patronen. Een sterke cultuur geeft duidelijk richting aan gedrag. Het schept een duidelijke verwachting van welk gedrag wordt verwacht van medewerkers. Zowel door normen, waarden en gedragsprincipes, als door beoordelingssystemen en promoties of andere beloningen.

Wanneer het er op lijkt dat alle medewerkers reactief zijn, en niemand zijn of haar verantwoordelijkheid pakt, kijk dan eens in de spiegel. Leg je er niet bij neer en wijs de medewerkers niet aan als schuldige. Kijk goed naar wat voor omgeving de organisatie heeft gecreëerd en wat voor gedrag dat uitlokt. Dan zul je bijvoorbeeld al snel zien dat nieuwe initiatieven moeizaam zijn uit te voeren door een gebrek aan bevoegdheid en slechte communicatie tussen verschillende lagen in de organisatie. Proactief aan de slag gaan met ideeën kost daarom dus veel energie, moeite en tijd. Niet heel gek dat iedereen zich reactief opstelt.

 

CULTUUR ALS BEWEGWIJZERING 

Je kunt cultuur gebruiken om een omgeving te creëren waarin gewenst gedrag wordt gestimuleerd, terwijl ongewenst gedrag wordt vermeden. De eerste stap hierbij is het overdreven duidelijk maken welk gedrag wordt verwacht. Vervolgens moet de organisatie zo worden ingericht dat het gewenste gedrag ook beloond wordt. Is het doel om de klant zo tevreden mogelijk te stellen? Beoordeel en beloon medewerkers dan op klantbeoordelingen. Gaat het erom dat zoveel mogelijk mensen worden geholpen? Beoordeel en beloon dan juist op snelheid.

 Ook zijn er manieren om ervoor te zorgen dat het gewenste gedrag gemakkelijker wordt om uit te voeren. Wil je bijvoorbeeld medewerkers stimuleren om meer aan de slag te gaan met persoonlijke ontwikkeling? Zorg dat je een duidelijk overzicht maakt van welke mogelijkheden er zijn. Wanneer zij met een paar klikken een opleiding voor zichzelf kunnen regelen, is de kans dat ze dat doen een stuk groter. Door het gemakkelijk te maken wordt de kans dat het gewenste gedrag wordt vertoond een stuk groter. Tegelijkertijd zul je ongewenst gedrag zo moeilijk mogelijk moeten maken en het ook ‘bestraffen’ – zonder schelden, schoppen en slaan – wanneer het toch wordt uitgevoerd.

Wanneer je dit op de juiste manier aanpakt zal het gedrag in lijn zijn met de doelen van de organisatie. Door hier consequent in te zijn zal je dit ook uitstralen naar de buitenwereld. De organisatie zal bekend staan als een kleurrijke en unieke organisatie met een eigen identiteit. Bijkomend voordeel is dat je hiermee zowel medewerkers als klanten bindt. Ook het zoeken van nieuw personeel zal een veel kleinere uitdaging zijn. De juiste mensen zullen tot de organisatie worden aangetrokken.

Een sterke cultuur creëert dus een gedragsverandering bij de medewerkers. Reactieve medewerkers blijken opeens creatieve initiatieven te bedenken. Waar eerst alles over de schutting werd gegooid, proberen medewerkers nu juist taken naar zich toe te trekken. Proactiviteit en verantwoordelijkheid alom. 

 

KORTOM

Het gedrag van medewerkers is geen vast gegeven. Niet alles is toe te schrijven aan de aard van het beestje. Een andere omgeving leidt tot ander gedrag. Bepaal de omgeving, bepaal het gedrag. De keuze is aan jou.

meer BLOGs

Toename meldingen angstcultuur

Toename meldingen angstcultuur

Sinds een jaar geleden, niet geheel toevallig toen de misstanden bij DWDD aan het licht kwamen, is het aantal meldingen van een angstcultuur op de werkvloer enorm gestegen....

Lees meer

Aaim B.V.

KvK nr. 56880383

Bel ons gerust,

behalve om ons iets 

aan te smeren.

Wij hebben alles al.

tel: 030 - 22 733 77

Je zoekt een baan,

hebt een vraag, of je

wilt gewoon iets kwijt?

Schrijf het van je af. 

e-mail: info@aaim.nl